Pytania i odpowiedzi

Here you can find most common questions regarding DDP

Gdzie i kiedy słuchać?

O ile w opisie danego nagrania nie zostało zaznaczone inaczej, sesja powinna odbywać się w cichym, spokojnym i bezpiecznym miejscu gdzie możesz w pełni się zrelaksować i pozwolić sobie „odpłynąć”. Jeżeli znajdujesz się w głośnym, absorbującym otoczeniu korzystanie z nagrań nie przyniesie pożądanych skutków. Zalecamy aby, jeśli tylko to możliwe, sesje odbywały się za każdym razem w tym samym miejscu oraz o tej samej porze dnia, dzięki czemu Twój mózg stworzy z tej czynności nawyk i pozwoli Ci się bardziej zrelaksować i otworzyć na przekaz zawarty w nagraniach co zwiększy ich skuteczność. Wybierz taką porę dnia, w której możesz się spokojnie wyciszyć, bez obaw, że ktoś lub coś Ci przeszkodzi. Najlepszą porą na słuchanie nagrań zawierających częstotliwości Alpha jest czas tuż przed snem. Znajdujesz się wtedy w stanie naturalnego odprężenia i gdy tylko zaśniesz sugestie oraz programy zawarte w nagraniach zostaną przetworzone przez mózg. Sesje Theta natomiast warto słuchać wcześniej, ponieważ półgodzinna sesja w tym zakresie zastępuje ok. 4 godziny snu, więc w konsekwencji możesz mieć później problem z zaśnięciem. Słuchanie nagrań Theta tuż przed pójściem spać może również sprawić, że Twoje sny będą dziwaczne, żywe i kompletnie przypadkowe. Dobrym momentem do słuchania nagrań Alpha jest również ranek tuż po przebudzeniu, zwłaszcza, że Twój mózg naturalnie znajduje się wtedy w tym stanie. Nagrania Theta mogą Cię natomiast wprowadzić ponownie w stan snu, więc licz się z taką możliwością wybierając ranek na odsłuch sesji w tym zakresie. Bardzo dobrym momentem na odsłuch nagrań Theta (ale również i Alpha) jest czas po drugim śniadaniu lub obiedzie. Gdy masz pełny żołądek Twój organizm pragnie się zrelaksować, dlatego jeśli możesz sobie na to pozwolić wykorzystaj ten fakt, odczekaj ok. pół godziny po posiłku i przeznacz trochę czasu na sesję. Wiele osób decyduje się na odbycie sesji chwilę po wysiłku fizycznym takim jak różnego rodzaju ćwiczenia, joga czy jazda na rowerze, ponieważ ciało jest wtedy bardziej podatne na relaks a umysł otwarty na pozytywny przekaz zawarty w nagraniach.

Słuchawki czy głośniki?

Nagrania zawierają tony izochroniczne, które w przeciwieństwie do najczęściej występujących w nagraniach relaksacyjnych bitów binauralnych nie wymagają odsłuchu na słuchawkach aby być skuteczne. Dzięki temu z naszych sesji mogą korzystać osoby, które z różnych względów nie mogą lub nie chcą używać słuchawek. Jeżeli jednak nie występują żadne przeciwwskazania to zalecamy mimo wszystko słuchanie na słuchawkach, ponieważ dzięki temu łatwiej będzie Ci się zrelaksować, "odciąć" na ten czas od świata zewnętrznego i skoncentrować na odsłuchu. Niektóre z naszych nagrań mogą poza tonami izochronicznymi zawierać również wspomagające bity binauralne. W takich przypadkach jest to zaznaczone w opisie i wtedy warto używać słuchawek dla lepszej skuteczności sesji. Jeśli możesz, zawsze wybieraj słuchawki nauszne. Słuchawki wkładane do uszu, tzw. popularnie "pchełki" najczęściej mają ograniczony zakres przetwarzania niskich częstotliwości co może niekorzystnie wpływać na efektywność sesji.

Wpływ otoczenia na skuteczność sesji

Środowisko, w którym funkcjonujesz może mieć bardzo duży wpływ na skuteczność sesji z wykorzystaniem nagrań. Załóżmy, że wykorzystujesz nagranie mające pomóc Ci w rzuceniu palenia. Każdego dnia odbywasz sesję programując swój umysł. W tym samym czasie jednak wśród swoich znajomych czy współpracowników spotykasz ludzi, którzy palą, więc czy tego chcesz czy nie Twoje myśli wciąż krążą wokół tematu palenia. Jak zapewne wiesz, im więcej o czymś myślisz i skupiasz na tym swoją uwagę, tym bardziej tego pragniesz. To wzmacnia przekonanie, że lubisz palić, ponieważ papierosy wciąż zajmują Twój umysł a podświadomość robi wszystko, aby tym myślom sprostać i je urzeczywistnić. Tego rodzaju sytuacje najprawdopodobniej będą miały miejsce i będą sabotować Twoją chęć zmiany. Jednak jeśli będziesz kontynuować praktykę to pozytywne programowanie będzie coraz łatwiejsze i skuteczniejsze. Miej to wszystko na uwadze przystępując do korzystania z nagrań.

Jak się zrelaksować

Poniżej znajdziesz kilka propozycji czynności, które pomogą Ci się zrelaksować podczas sesji oraz za każdym razem gdy potrzebujesz się rozluźnić i wyciszyć.

Skanowanie ciała

Aby umysł mógł się otworzyć na zmiany jakie chcemy dokonać, wpierw musimy rozluźnić wszelkie napięcia w ciele. Dobrym sposobem na to jest tzw. skanowanie ciała. W momencie gdy skupiasz się na jakiejś części, mięśnie wchodzące w jej skład automatycznie się rozluźniają. Tak już jesteśmy skonstruowani. Dlatego też „prześledź” swoje ciało od głowy po stopy zatrzymując się przy każdej części na kilka sekund i upewniając się, że napięcie w mięśniach zostało rozładowane. Większość naszych nagrań zawiera indukcje hipnotyczne, które poprowadzą Cię przez taki właśnie proces skanowania. W innym przypadku możesz zrobić to samodzielnie.

Oczy i wizualizacja

O ile nie zaznaczono inaczej, podczas sesji oczy powinny być zamknięte. Pozwala to odciąć się od zbędnych sygnałów, które mogłyby niepotrzebnie Cię rozpraszać. Ponadto badania wykazały, że gdy mamy oczy zamknięte w naszym mózgu wzrasta aktywność fal Alpha, co może pomóc nam w osiągnięciu stanu relaksu i odprężenia. Pierwszą czynnością, jaką warto zrobić jest upewnienie się, że powieki są luźne i zrelaksowane. Pozwól niech opadną swobodnie a mięśnie wokół oczu się rozluźnią i odpoczną. Jak być może zdajesz sobie już z tego sprawę, w momencie gdy próbujemy sobie coś wyobrazić lub przywołać w pamięci jakąś scenę, nasze oczy wędrują lekko w górę. Dzieje się tak, ponieważ ruchy gałek ocznych są zsynchronizowane z konkretnymi procesami, jakie zachodzą w naszych mózgach. Możemy wykorzystać ten fakt aby pomóc sobie w zrelaksowaniu się. Podczas słuchania sesji unieś gałki oczne w górę. Oczywiście powieki pozostają zamknięte. To automatycznie podniesie poziom fal Alpha w Twoim mózgu i jednocześnie ułatwi Ci wizualizowanie i wyobrażanie sobie pożądanych stanów. Na początku może być to nieco niewygodne, ale po chwili oczy się przyzwyczają. Nie przesadzaj jednak. Jeśli czujesz mocny dyskomfort lub ból to wróć do miejsca, w którym czujesz się dobrze. W przypadku gdy odbywasz sesję w innym miejscu niż zazwyczaj np. w hotelu czy u znajomych wyobraź sobie miejsce, w którym zazwyczaj łatwo jest Ci się zrelaksować i odpoczywać. Przypomnij sobie jak się wtedy czujesz. Twój mózg podąży za tym wyobrażeniem i będzie Ci dużo łatwiej osiągnąć stan relaksu.

Oddech

Nie każdy o tym wie ale sposób w jaki oddychamy ściśle wiąże się z aktywnością konkretnych fal mózgowych. Na przykład gdy oddychasz górną częścią płuc, czyli przez klatkę piersiową, aktywujesz tzw. „system walki i ucieczki”. Jest to nasz mechanizm obronny działający podświadomie i mający chronić nas przed niebezpieczeństwem. Uruchamia się w sytuacjach zagrożenia, stresu oraz niepokoju i powoduje, że Twój organizm wytwarza hormony mające wspierać Cię w, jak nazwa wskazuje, walce lub ucieczce. Łatwo się domyśleć, że o relaksie nie może być wtedy mowy. Dlatego podczas sesji na tyle na ile jesteś w stanie oddychaj dolną, przeponową częścią płuc. Możesz sprawdzić to kładąc jedną rękę na brzuchu a drugą na klatce piersiowej. Jeśli ręka na brzuchu się unosi a ta na klatce pozostaje w miejscu, znaczy to, że oddychasz przeponą. Dla niektórych jest to zwyczajny sposób oddychania, inni z kolei mogą mieć początkowo z tym trudności. Jeśli należysz do tych drugich, głowa do góry. Trochę praktyki i stanie się to dla Ciebie tak naturalne jak Twój dotychczasowy sposób oddychania. Oddychaj równo i spokojnie. Wydech niech będzie tak samo długi jak wdech. Pomoże to w uzyskaniu stanu relaksu i zwiększy efektywność sesji. Pozwól niech Twoja szczęka swobodnie opadnie. Najczęściej nie zdajemy sobie z tego sprawy ale szczęka jest jednym z tych miejsc, w których napięcie gromadzone w ciągu dnia najbardziej się objawia. Rozluźnij ją i zrelaksuj a od razu poczujesz się spokojniej i swobodniej

Warto wiedzieć

Podczas relaksacji może wystąpić kilka zjawisk, które mogą Cię zdziwić. Są one zupełnie naturalne i po jakimś czasie miną. * Ślina - gdy ciało się relaksuje zazwyczaj wytwarza większą ilość śliny. Gdy coś takiego nastąpi wiedz, że jest to zupełnie normalne i możesz się zrelaksować. * Drżenie - gdy jakieś części Twojego ciała są napięte mogą zacząć się trząść i drżeć w miarę jak się relaksujesz. Jest to skutek rozładowania napięcia i jest to jak najbardziej normalne. Po jakimś czasie minie. * Powracające wspomnienia - może się zdarzyć, że gdy Twoje ciało i umysł głęboko się zrelaksują pojawią się do tej pory ukryte wspomnienia z przeszłości. Niektóre z nich mogą mieć negatywny charakter. Jeżeli tak się zdarzy wykorzystaj to jako szansę na dodatkową pomoc we wprowadzeniu pozytywnych zmian w swoim życiu ponieważ to Twoja podświadomość podsuwa Ci coś, czemu warto by się przyjrzeć. * Swędzenie - część osób doświadcza przypadkowego swędzenia podczas pierwszych kilku sesji relaksacyjnych. Jest to naturalne i możesz spróbować to zignorować. Po prostu weź głęboki oddech (oddychając przeponą) i zignoruj to. Po kilku razach przejdzie. Pozytywne efekty relaksacji Codzienna relaksacja jest jedną z najlepszych rzeczy jakie możesz zrobić dla swojego ciała i umysłu. * Poprawia produkcję pomocnych hormonów m.in. Serotoniny, która reguluje nastrój i wpływa na poczucie szczęścia. * Poprawia regulację cieplną organizmu. Po sesji relaksacyjnej być może zauważysz u siebie zwiększone odczucie ciepła w ciele, również w miejscach, które do tej pory mogły być chłodne jak ręce czy stopy. * Wzmacnia stabilność emocjonalną * Dodaje energii * Usprawnia pamięć i zdolność organizowania myśli * Zwiększa receptywność na techniki psychologiczne takie jak hipnoza

Środki ostrożności

czyli na co zwrócić uwagę zanim rozpoczniesz sesję. Jak w przypadku każdej metody wpływającej na pracę umysłu tak i tutaj należy kierować się pewnymi wytycznymi. Zapoznaj się z nimi zanim zaczniesz korzystać z naszych sesji. Z nagrań nie powinny korzystać osoby cierpiące na epilepsję bądź ze skłonnościami do napadów, kobiety w ciąży oraz osoby noszące rozrusznik serca. Sesji nie należy słuchać będąc pod wpływem alkoholu, narkotyków, silnych leków i innych środków odurzających, psychoaktywnych i wpływających na zmianę stanów emocjonalnych. Poza tym nie stwierdzono innych przeciwwskazań. Jeżeli masz wątpliwości, przed korzystaniem z nagrań skonsultuj to ze swoim lekarzem, terapeutą bądź innym specjalistą.